سیر توبه در مثنوی معنوی

نویسندگان

ماه نظری

چکیده

جایگاه رفیع توبه در فرهنگ و ادب اسلامی و وجوب جنبه های گوناگون آن از دیدگاهقرآن کریم و سنت نبوی ( ص ) و نیز نگرش عرفای بزرگ که به مقوله ی توبه  توجه خاصیداشته اند، اهمی ت بررسی این موضوع را آشکار می سازد .یکی از جلوه های رحمت واسعه ی الهی بازگشودن دری، جهت عفو بندگان است که نامآن ” توبه “ می باشد چنان که در حدیث قدسی نقل شده است : » لو علم امدبرون عنی کیفاشتیاقی بهم و انتظاری الی نوبتهم لما توأشوقاً ) « اگر آنان که از درگاه من روی برتافتندمی دانستند که چقدر مشتاق آنها هستم و انتظار توبة آنان را می کشم، هر آینه از شوق جانمی سپردند ). توبه تحولی درونی است در پی ایجاد آگاهی، که انسان بار دیگر آن » منالهی « فراموش شده را که خلیفه الله بود بازیابد و خوی اهریمنی را دور سازد و اهورای درونرا بر اریکه ی تسلّط بنشاند . زیرا اساس جمله مقامات و مفتاح جمیع خیرات و اصل همهمنازعات و معاملات قلبی و قالبی توبه است که سالک راه حق باید از موانع و مراتب دنیایی وعقبی اعراض کند تا به وصال محبوب برسد .پس توبه عام، برای همه ی بندگان و توبه خاص، برای معصومان و توبه اخص، برای اهلسلوک لازم است که توبه اعصاه امت از قسم اول، توبه آدم ( ع ) از قسم دوم است و توبهپیامبر ( ص ) که گفت » و انه لیغان علی قلبی و انی لا ستغفرالله فی ( کل ) یوم سبعین مره « ازقسم سوم است . در مثنوی معنوی ارکان و مراحل و درجات توبه با ذکر شاهد مثالهایی ازاین گنج معنوی به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته است : استغفار، استغفار وقت غم، امیداجابت، ترک پشیمانی، توبه از توبه، شرایط توبه، شکست توبه، عدم ندم بر تأخیر، عزمصدق، فراموشی توبه بعد از اخلاص، غیر اختیاری بودن توبه، گناه بر اعتماد تبوه، واماند درتوبه و ... اما به نظر مولانا، توبه در عشق امکان پذیر نیست، زیرا که صبر و عشق با همسازگاری ندارند . چون توبه وصف خلق است و عشق از اوصاف الهی است، لذا توبه از عشقدر حقیقت توبه از اوصاف حق است و بازگشت از کمال به نقص و آن خلاف اصل طریقتاست .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پیرامتنیت در مثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی

مثنوی طاقدیس اثر ملا احمد نراقی به تقلید ازمثنوی معنوی سروده شده و هم‌چون این اثر سترگ درآن موضوعات فراوانی از دیدگاه عرفان و مذهب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این مقاله میزان تاثیر پذیری مشترک حکایات مثنوی طاقدیس (به عنوان زبر متن) و مثنوی معنوی (به عنوان زیرمتن) از قصص قرآنی (به عنوان سر متن) بر مبنای نظریۀ پیرامتنیت ژرار ژنت واکاوی شده است. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که هم مولا...

متن کامل

مثنوی طاقدیس و مثنوی معنوی

مثنوی مولوی به عنوان یکی از آثار مشهور عرفانی از دیرباز مرکز توجّه شاعران دیگر بوده است. به همین دلیل، بارها تقلیدهایی از آن صورت گرفته است. یکی از مثنوی‌هایی که به تقلید از آن سروده شده است و از نظر صورت و محتوا شباهت‌هایی به مثنوی مولوی دارد، مثنوی طاقدیس اثر ملاّ احمد نراقی است. این مقاله متضمّن مقایسة این دو مثنوی و نتایج مترتّب بر آن با رویکرد انتقادی است. از نظر عوامل صوری، مقایسة این دو نشان...

متن کامل

«گناه توبه» تحلیل مقام توبه از حسنه تا سیئه، در داستان «پیر چنگی» از مثنوی مولانا

مثنوی مولانا را «قرآن عجم» نامیده‌اند. این اثر ارزشمند و متعالی سرشار از اندیشه‌ها، تعالیم و معارف عرفانی است. موضوعات مهم عرفان و تصوف مانند توکل، رضا، تسلیم، زهد، محبت، صبر، توبه، فنا و بقا و مانند آن را می‌توان در آن بررسی و تحلیل کرد. مولوی بسیاری از موضوعات مهم عرفانی را که در متون متصوفه نیز به آنها پرداخته شده، در قالب داستان، به شکلی عملی و با شور و حرارتی ویژه بیان کرده و از این طریق آ...

متن کامل

سوررئالیسم در مثنوی معنوی

سوررئالیسم جریانی است هنری و ادبی که در ابتدای قرن بیستم درکشور فرانسه آغازشد. سوررئالیست‌ها به وجود عالمی ماورای عالم ماده معتقد بودند و راه رستگاری را در  اشراقاتی می‌دانستند که در طی آن انسان از واقعیت و زندگی عادی خویش می‌برد و به عالم ماورا دست پیدا می‌کند. آنان به ضمیر ناخودآگاه معتقد بودند و از شیوه‌هایی چون نگارش خودکار، هذیان، جنون و خواب و رویا برای ثبت محتویات ضمیر ناخودآگاه استفاده ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
دانشنامه

ISSN 2251-6913

دوره 1

شماره 1 (67 بهار 1387) 2008

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023